RSS

RAUL DE AVION

21 Mai

ImagineAvionul este mijlocul de transport in comun tot mai mult solicitat azi, datorita confortului si rapiditatii cu care se ajunge la destinatie. In timpul zborului, dar mai ales la decolare si aterizare, pasagerii pot prezenta rau de calatorie, denumit in acest caz, „rau de avion”. O astfel  de suferinta este considerata un fenomen normal, intalnindu-se chiar la unii elevi-piloti in primele ore de zbor.

Simptome. Raul de avion se manifesta sub forma de ameteli, greturi si varsaturi, care apar imediat dupa decolare. In unele cazuri, scaderea brusca a presiunii aerului din interiorul avionului provoaca tulburari mai grave, denumite de specialisti barotraumatisme. Una dintre acestea este asa-zisa „otita de avion”. Ea se manifesta prin zgomote in urechi sub forma de fluieraturi, tiuituri, batai neregulate etc., senzatia de „cap umplut cu vata”, ameteli, greturi. Uneori, aceste fenomene sunt insotite de dureri in urechi si chiar scurgeri sagvinolente (perforatia timpanului).

Barotraumatismele survin foarte des cand avionul zboara la o altitudine foarte mare, de peste 9.000 de metri, si presiunea din interiorul sau este perturbata. Un alt moment critic din timpul calatoriei cu avionul il constituie atingerea altitudinii de 3.000 de metri, cand pilotul recomanda punerea centurilor de siguranta si scoate trenul de aterizare. Aceasta faza dureaza 2-3 minute, pana cand se ajunge la altitudinea de 1.000 de metri.

Cauze. Otita de avion (aerootita) se intalneste frecvent la pilotii de pe avioanele de turism nepresurizate sau la cei aflati in cabinele defectuos presurizate ale avioanelor mari. Raul de avion survine mai ales la pasagerii care sufera de rinita, faringita sau sinuzita cronica, dar si la cei care fumeaza si expulzeaza fumul mai mult pe nas. Se pare ca inflamatia cronica a mucoasei nazale are un rol principal in producerea raului de avion.

Ce trebuie facut pentru ameliorarea sau chiar prevenirea raului de avion:
– inainte de plecare se va manca ceva, putin si usor, intrucat greturile si varsaturile survenite pe stomacul gol sunt mult mai accentuate;
– fumatorii si cei care sufera de rinofaringita sau sinuzita cronica trebuie sa-si puna in nas cateva picaturi, in compozitia carora sa se afle mentol si eucalipt.

Masuri ce trebuie luate in timpul zborului:
– persoanele aerosensibile vor ocupa un loc la mijlocul avionului;
– se va adopta o pozitie cat mai comoda in fotoliu, daca se poate cu picioarele intinse;
– centura de siguranta trebuie sa fie stransa ceva mai puternic;
– se vor consuma lichide mai mult ca de obicei, pentru a evita deshidratarea produsa de aerul presurizat din interior;
– lichidele se ingereaza prin inghitituri mici si repetate;
– se va folosi guma de mestecat;
– se va casca cat mai mult.
Pentru sustragerea atentiei pasagerilor si prevenirea raului de avion, este necesara o ambianta cat mai placuta, audierea unei piese muzicale sau chiar vizionarea unor filme pe ecrane speciale.

Ce nu trebuie facut:
– plecarea in calatorie in stare de ebrietate sau chiar numai dupa un consum moderat de bauturi alcoolice;
– consumarea de bauturi alcoolice in timpul calatoriei, intrucat efectele lor sunt de doua ori si jumatate mai puternice la altitudine decat pe pamant;
– dormitul in timpul aterizarii.

Avertismente de retinut: 
– persoanele care au suferit de infarct miocardic pot calatori cu avionul numai dupa trei luni de la iesirea din spital si numai cu avizul medicului cardiolog;
– gravidele pot calatori cu avionul numai pana la luna a 7-a;
– copiii pot calatorii cu avionul la orice varsta, cu conditia de a consuma in timpul zborului cat mai multe lichide si a fi bine imbracati, cand temperatura din interior este mai scazuta;
– sugarilor li se va da biberonul la aterizare, iar daca drumul este foarte lung, acelasi lucru se poate face si la decolare.

Anunțuri
 
4 comentarii

Scris de pe 21/05/2012 în Uncategorized

 

4 răspunsuri la „RAUL DE AVION

  1. Alex DIMA

    21/05/2012 at 4:00 pm

    cand zbori cu TAROM nu exista rau de avion:>

     
  2. Adrian Florea

    21/05/2012 at 5:05 pm

    te inseli amice…

     
  3. danielpatrascanu

    21/05/2012 at 8:47 pm

    Foarte tehnic articolul tau. Nimic insa despre accidentele aviatice din care nu prea mai scapa nimeni.

     
    • Adrian Florea

      22/05/2012 at 2:19 pm

      Nu vreau insa sa fac referire la evenimentele tragice de acest gen!

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: